Naissus PUTNIK u Pragu: Od “zgrade koja igra” do Karlovog mosta

Prag - evropska metropola kulture. Glavni grad Češke, „zlatni grad" ili „grad stotinu tornjeva" predstavlja magični grad mostova, katedrala, zlatnih tornjeva i crkvenih kupola, leži na reci Vltavi. Poseduje najočuvanije srednjevekovno gradsko jezgro u Evropi, kao i sve atribute jednog od najmodernijih evropskih gradova.

Prag je grad koji sam posetio pre tačno deset godina, ali je na mene ostavio tako jak utisak da se mnogih stvari sećam kao da su bile juče. U to vreme, grad je bio spoj srednjovekovnog i post-komunističkog.

Sam centar je srce Praga. Karlov most, jevrejska četvrt, Hradčani…to je predeo kao iz bajke. Kao da ste se teleportovali u petnaesti vek.

Kada se udaljite odatle, vidite komunistička naselja, koje su Česi uspeli da ulepšaju. Ti blokovi me dosta podsećaju na neke zgrade u centru Niša, dosadne, sive i oronule. Ali su u Pragu, za razliku od nas, oni uveli vedrine i boje, tako da te četvrti ne izgledaju jezivo i socijalno.

Na žalost nisam slikao te četvrti ali su mi u glavi i dalje žive boje i oblici koji su iscrtani na fasadama tih zgrada.

Centrom dominira Karlov most i zamak Hradčani sa katedralom Svetog Vida

Uz Astronomski sat, to su najpoznatiji spomenici u Pragu. Sećam se kako sam bio fasciniran starim gradskim trgom (Staroměstské náměstí) kada mi je pogled puko ka njemu po prvi put.

Prolazio sam pored Karolinuma, jednog on najstarijih univerziteta u centralnoj Evropi, kroz uske ulice sa zgradama šarenih fasadam kada se otvorio prostor ka trgu.

Na trgu je uvek gužva. Buka posetilaca se meša sa vodičima koji stoje ispred sata. Postoji veliki broj restorana na trgu. Kao i svugde u svetu, cene na tako ekskluzivnim lokacijama mogu da budu dosta visoke. Ja sam flašicu obične vode platio 5 eura, ali sam pio Evian, kao Federer u to vreme ?

Sa trga se uskim ulicama stiže do spomenika Karlu Velikom i do Karlovog mosta.

Koliko je Karlov most bitan deo istorije i sa kakvim ponosom ispunjava Čehe pokazuje i sledeća anegdota.

Te 2006. godine je svetski poznati dizajner torbica Louis Vuitton hteo da za svetski jet set organizuje proslavu svog rođendana na Karlovom mostu. Možda bi negde drugde to i prošlo, ali su se građani Praga odmah pobunili i kapric kralja torbi nije bio ispunjen.

Centralno mesto nad gradom zauzeo je velelepni dvorac Hradčani

Interesantno je gledati smenu straže garde ispred samog dvorca. Prag je poznat po tome da se često u njemu snimaju filmovi iz AAA produkcije. Pri našoj poseti videli smo kuću u kojoj je sniman “Amadeus”, koja se nalazi blizu ulaza u Hradčane.

U Hradčanima se nalazi prelepa gotska katedrala Svetog Vida. Najlepši trenutak kojeg se sećam bio je na stepenicama koje su se spuštale od Hradčana prema gradu.

Sa zidinama i katedralom iza sebe, starim gradom koji se pokazao u najlepšem svetlu i srednjovekovnom muzikom uličnog svirača, osetio sam se kao da sam napustio dvadesetprvi vek.

Sam Prag je prelep, jedna od najlepših modernih zgrada je “Zgrada koja igra” ili “Džindžer i Fred”. Meni se izuzetno dopala i zgrada opere pored Vltave. Prag je grad dobrog provoda.

Postoji veliki broj kafana i pivnica. Mi smo posetili jednu od najvećih, “U vejvodu” gde su nam prepiručili da propamo svinjsku kolenicu.

To je jedan od ređih gastronomskih promašaja koji sam imao u životu. Uopšte mi se nije dopalo. Ali mi je zato ostala u sećanju pita sa jabukama, cimetom i slatkom sirom koju sam kupio u nekoj brzoj hrani blizu Karlovog mosta, koja me je raspametila.

Ajfelov toranj u Pragu

Naspram brda na kome se nalazi palata Hradčani, nalazi se Petrino brdo. Preporučujem ga svima jer je prepuno sadržaja.

Mi smo išli do opservatorije, tornja, botaničke bašte, muzeja minijatura i muzeja krivih ogledala. Toranj na Petrinom brdu je napravljen kao kopija Ajfelove kule iz Pariza, i vrh je na iston nadmorskoj visini kod oba.

Česi su malo varali pa pravili kulu na brdu ? Sa kule se pruža predivan pogled na ceo grad.

Kada ste u Pragu, obavezno posetite i Karlove Vari i dvorac Karlštejn. Na putu do Karlovih Vari smo svratili do fabrike piva Krušovice.

Pivo je ok, mada sam pio bolje, tamno, na uličnom festivalu koji je trajao i samom Pragu. Ne znam koji je proizvođač u pitanju.

Karlove Vari su prelopo banjsko mesto, šareno i vedro. Daniel Kreg je te godine snimao James Bonda, i sve je bilo u znaki tajnog agenta 007.

Karlštejn je impozantno utvrđenje, koje je bilo i kraljevska riznica. Odlično je očuvan, i uz dobrog vodiča možete lako da zamislite kako je bilo živeti u srednjem veku.